Saturday, 6 August 2011

SUKARNYA MEMAAFKAN

Bila diri ini meletakkan diri mu terlalu mulia untuk menjadi seorang pengkhianat.
Di sana aku rasakan hati ini bagai disiat-siat.
Bila masa menterjemahkan hakikat.
Bila Maha Kuasa membongkar yang tersirat.
Siapa yang cuba membina hubungan yang dilaknat.
Tuhan tunjuk dengan penuh hikmat.
Hakikat yang sukar untuk tersemat.
Dirimu punyai pendirian yang amat sukar untuk ku gugat.
Aku sangkakan maruah dan harga diri mu tinggi yang amat.
Tapi sebenarnya kamu tenggelam dalam lautan nikmat.
Maruah dan harga diri yang cuba ku angkat kau ludah laknat.
Sekeping hati yang mencintai tulus mengharapkan rahmat.
Tapi sekarang, hati ini masih lagi sukar memaafkan.
Tidak terdetik menyimpan dendam kesumat.
Hati ini terlalu lumat dengan setiap khianat.
Diri ini bukan mulia untuk terus memaafkan.
Biarlah masa sembuh luka.
Aku sendiri tidak tergamak melihat kau menderita.
Aku sendiri tak mahu menderita.
Aku tidak mahu luka menjadi nanah.
Kelak hati aku busuk bernanah.
Tidak, pasti tidak hanya kerana kamu seorang wanita pengkhianat cinta.




Aku tak tahu la ni sajak ke apa. Tapi ini luahan hati di saat mata sukar untuk di bawa beradu.

8 comments:

anismelon said...

maaf adalah dendam terindah..

tam tanye cene anis leh kamcin ngn ex anis kan..sebab anis jenis memaafkan..yg berlalu biar lah berlalu..anis kwn ngn sume ex anis..cume dgn yg nie anis paling rapat and dgn yg nie semua family dye tahu..so anis lg rapat ngn dye..so belajar lah memaaf kan okek..

cik aisha said...

macam sajak je....:)

selamat menjalani ibadah puasa incik tam...semoga ramadhan kali ni membawa lebih rahmat dan keberkatan untuk semua..^^

Niena Pengembara Ilahi said...

xrugi kte memohon kemaafan walau kesilapan tu bukan sbb kte.. :D

Niena Pengembara Ilahi said...

lma xnampak pak tam ni

anismelon said...

memang tak mudah tok maaf kan..tapi belajar lah..hati sakit memang sakit..tp lagi sakit selagi kite tak maaf kan..hurmmmm...

zati embong said...

kdg2 perlukan org lain utk hlgkan rasa 2.

O.o

anismelon said...

anis bukan ckp cik bab hina lah..anis cakap kite manusia lg hina dr cik bab kalau kite ingkr perintah Allah..huuuu..

cik tam lah tolong anis lak..g tngk entry anis yg baru toh jap..weee..eh anis dah add fb..xapp pon

zaRain said...

dah lame sy tak bace sajak.. ( suke snanye.. dulu selalu jugak tgn ni laju je bile ada ape2 yg jadi)

em maaf bkn bende yg senang.. org lain mudah je ckp maafkan je la, bende da lepas, dh tkde watpe nk dikenang, bla bla bla..

tp yg merasakan kita.. n pada zarain bile org kate "sy mudah memaafkan tapi sukar melupakan"..bende tu tak wujud..sbb selagi kita tak melupakan n bende tu stil mnghantui kita, maknanye kita masih belom betul2 memaafkan..

Mungkin bile tam dah jumpe hikmah di sebalik ape yg berlaku, insyaallah kemaafan tu akan datang.


p/s: mmg sakit kalau kita tak sangka sesuatu tu dtg dari org yg kita pandang dgn setinggi darjat.