Sunday, 10 July 2011

AWEK KORANG MATERIALISTIK...

Pada aku awek yang spesis memandang kebendaan ini harus dijauhi kerana nilai cinta yang suci itu bukanlah berlandaskan kepada kesenangan hidup semata-mata. Ikhlasnya tiada. Dari pengamatan aku dan juga pengalaman sendiri, awex2 yang materialistik ini sukar untuk menjalinkan komitmen yang berpanjangan kerana dirinya bebas untuk membuat pilihan selagi belum bertemu yang benar-benar kaya.  Jadi jauhilah mereka sekiranya anda masih mempunyai kesempatan. Sementara masih belum ada hati yang terluka. Cara nak kesan awex2 korang ni material or not. Mudah sahaja. Ni aku ada point-point yang bisa dikongsikan bersama kamu semua. Ni hasil pengalaman sendiri dan juga penceritaan rakan-rakan.

 Cara yang paling mudah nak kesan adalah dengan berlaku jujur sahaja dengan awex2 korang. Tanya direct. “Awak ni materialistik tak?”  Sekiranya dia menjawab dengan jujur, hargai kejujurannya itu dan tinggalkan dia dengan kadar segera. Jika anda seorang yang kaya, tiada salahnya mencuba. Azabnya tanggung sendiri.

2.       “Jom makan kat mamak.”  Jika pelawaan ini ditolak atas alasan geli or alergic. Sahih. Awex2 anda adalah seorang yang cenderung pada jiwa materialistik. Mereka pastinya mengajak anda untuk makan setidak-tidaknya di food court ataupun restoran makanan segera. Pada jiwa-jiwa yang humble dan tahu menghargai nilai estetika makanan pastinya menghargai walau di mana saja makanan terhidang asalkan ianya bersih dan halal. Murah tak terkecuali.

3.       Bila diberikan hadiah murah pada mereka, senyum kelat je yang jelas terpampang kerana apa yang diharapkan adalah hadiah yang mahal dan berjenama. Mulalah memberikan alasan yang kadang-kadang tak leh diterima akal.
 “Awak ni...kan dah tahu saya tak boleh pakai handbag murah, nanti efek kat kulit saya ni.”
“Cincin ni tak sesuai la dengan jari I. Batunya nampak simple sangat."
Pada laki-laki yang berhati kering boleh lah buat bongok je pada alasan yang tak munasabah                                                                              Kalau aku, sentap beb. Sebab aku jenis manusia yang kedekut nak bagi hadiah kat orang...hehehe

4.       Selalu bertanya pendapatan tahunan kamu. Tiada salahnya untuk sekadar tahu. Tapi riak muka dengan mata-mata yang bersinar mengharapkan jumlah gaji yang lumayan tu tolong la simpan sikit cik adik ooooiiii. Boifren dah elok-elok nak bagitau terpaksa membatalkan hasrat hati kerana takut direject mentah-mentah. Dek kerna gajinya hanya cukup-cukup makan saja.

5.       Selalu sangat membanding-bandingkan dengan apa yang dia dan boifren ada dengan orang lain. “Semalamkan Mariam ada telefon saya, dia sekarang dah pakai persona la awak. Dia cakap bila saya nak tukar kancil saya pada yang lebih besar.”  Ini sah dan terang-terang nafsu spesis kuda padi punya perempuan. Tak reti nak bersyukur.

6.       Perempuan yang punya angan yang tak sudah. Bukannya mengharapkan nak dapat anak-anak yang soleh dan solehah lepas kawin nanti. Tapi dok mengharapkan rumah dan kereta yang lagi besar. Cik kak oiii. Kalau di layan nafsu awak tu, terlambak emas setinggi gunung depan mata pun belum cukup untuk memenuhi nafsu awak tu.

7.       Awex2 yang suka benau mengungkit. Ini bukan saja materialistik. Malahan boleh dilabel sebagai seorang wanita yang tidak ikhlas dalam memberi. Suka sangat bercerita tentang segala wang perbelanjaannya serta masalah kewangannya. Bukannya kita ni tak setia mendengar. Kadang-kadang sampai kepada duit yang diberi kepada mak dan ayah beliau tu pun dia nak ungkit dan cerita. Sempat lagi menasihatkan kita lagi tu.

“Awak bagi duit kat mak tau. Jangan asyik abiskan duit dating dengan saya je.” Aish...aku ni     bukan macam kau la.

 Aku takde nak cerita benda tu semua pada orang. Cukuplah aku dan Dia je yang tahu. Wang bukan segala. Moga kita ikhlas dan tidak tergolong dalam golongan ini.

8.       Orang tua-tua selalu cakap nak tengok perangai anak perempuan seseorang tu, kita kena tengok maknya. Kalau maknya jenis mata duitan tak heran la kalau anaknya pun sama. Nak tahu macam mana bakal mak mentua korang ni mata duitan ke tak? Senang je, cuba korang bawak kawan korang yang berkerjaya lebih besar dari korang bertandang ke rumah mak awex2 korang tu. Sah, korang akan diabaikan bila mana mak awex2 korang tu sibuk berbual dan kenen-kenenkan awex lu dengan kawan lu. True, this base on my experience. Percayo la.


Ada lapan je point. Korang pikir la sendiri. Aku bukan menulis suka-suka. Mana yang terasa tu minta maaf la ye. Mana yang tak betul tu aku minta maaf juga. Mana yang baik tu, ambik la buat amalan. Mana yang tak baik tu buang jauh-jauh. Pada aku tak salah nak memandang kebendaan sikit. Kalau takde duit pun susah juga. Tapi percayalah wahai kaum wanita di luar sana. Tiada suami yang ingin melihat si isteri yang dikasihi hidup susah melarat. Jika kahwin mereka itu berlandaskan redha dan rahmat Allah insayAllah tidak akan ada perbalahan dalam soal ekonomi rumahtangga jika masing-masing boleh bertolak ansur bagi memenuhi keperluan isi rumah.

17 comments:

sukasuki said...

banyak woo point2 tu..kalo bab makan kat mamak,warung ke.memang la aku suka sangat. =) tp tgk tmpat la. yg pnting tak kotor.

Elyana Ahmad ツ said...

check check.hehehe.betul betul cinta bukan kerana duit,tapi keikhlasan.chewah.hee

ir yien said...

hehehe..

kalau org tanya yien MATERIALISTIK./
Conform yin jawab tak

"tak tahu lh" kalau dh syg..

apa2 pun sanggup tempuh bersama.. =))

Sunah Sakura said...

terimalah dia seadanya kan? tapi kalo si dia tu jenis yang boros cane lak, awek dia lak jenis tak kisah atau jenis jaga ekonomi.. haaa... cane tu?

cik aisha said...

point tambahan...silalah usha tahap diaorg bershopping...kalau jenis yg main rembat brg mahal2 tu, pk sendiri la.yg jenis high maintenance, krim muka saje dah beratus.belom lg yg lain2..kopak kot nanti...huhuu

nad said...

Jauhkan lah dari orang sebegini -.-

anismelon said...

uishhh..anis nie ketegori mane yup..ce ckap..anis sa anis tak materialistik..kalo materialistik..msti cinte sbb duit kan..huuu..tah susah nak cakap..heee

Sunah Sakura said...

mana ada marah kat sapa2...hehehe... saja kongsi tips dari pakcik mat... :)

tamlegend said...

sukasuki :hehe...ada juga y jenis bajet ni pah oi...mamak tak main..geli...

tamlegend said...

elyana ahmad : ikhlas tu lak misteri cik elyana oi..sukar dimengertikan...

ir yien : kalo sayangnya dah ilang mcm mana ek???


sunah : seadanya tu mcm mana sunah? si dia boros duit dia takpe..hehehe

tamlegend said...

cik aisha : hehehe...pompuan jenis tu tak pernah jumpa lg..


nad : betoi2...lebih baik mencegah dari mengubati..


all depend on u anismelon...tepuk dada tnya iman...

dzafira said...

Sy jenis materialistik kot.. huahahaha

tamlegend said...

sikit2 takpe dzafira. as long ur bf leh terima still ok what...

Anonymous said...

klu dtnye materialistik ke x????emmm mmg materialistik...herhhehehehh

Anonymous said...

materialistik????mcm2 tanggapan....

sukasuki said...

tapi kan beb, mmg. kalo btol2..mamak ni leh jadi kembang tekak gak.geli. cuma kena bertabah la. aku suka lepak kat Kayu. dulu kat Khalifah. haha

Chempaka Sari said...

ish tak suka lah perempuan materialistik...