Monday, 4 July 2011

UBAN...

Petang ni aku, berada di rumah kakak ipar ku. Jika ada kesempatan memang aku akan ke sini. Bertandang menjenguk anak-anak buah. Menolong apa yang patut. Menolong habiskan lauk pauk. Kalau ada. Kebetulan pula petang ni ada perlawanan Malaysia dengan Taiwan. Sedang enak melayan bola, tiba-tiba anak buah aku, Q namanya datang bertenggek atas riba. Merencatkan keenakkan aku menonton. Sebab Q bukan saja bertenggek, Q dah macam kucing minta dibelai. Q ni umurnya 5tahun. Sebabkan dia sememangnya belum ada akal lagi untuk memikirkan betapa Pak Tamnya ini kepenatan dan ingin sekali mahu menonton bola, aku layankan je kerenahnya. Most of the time aku jarang nak layan diaorang ni. Termasuk kakaknya sebab selalu datang time lepas kerja. Mood untuk melayan kanak-kanak tu hilang.

Tapi petang ini aku gagahkan juga. Sebab dah pernah kena tegur dengan Q sendiri. Bila mana aku tiba-tiba ingin bergurau dengan Q. Q boleh berdialog dengan PakTamnya dengan nada selamba.

“Tadi sombong sangat, ni kenapa tiba-tiba usik Q ni?”

Sentap aku beb. Q ni cakap dengan pelat kanak-kanak la. Aku tak berapa reti nak ajuk. Termenung aku beb. Adakah aku nak dilabelkan sebagai seorang pak sedara yang sentiasa berjiwa dingin?  Tidak sama sekali. Aku akan cuba memenangi hati mereka.

Jadi petang ni aku melayan kerenah mereka sambil menonton bola. Q masih lagi bertenggek kat riba. Gesel-gesel manja. Dia fikir bau sup kat badan aku ni wangi kot. Entahlah. Tiba-tiba…

“Nak cabut uban PakTam la”.

“Eh, PakTam ada uban ke?”

“Mama, mana angkup? Nak cari uban PakTam la”.

Tak diendahkannya beb, cakap PakTamnya ni. Bosan gamaknya dok atas riba je. Aku tak layan sangat dia berborak. Apa lagi, Q selamba cari uban. Ditenyeh-tenyehnya kepala aku. Sabo je la PakTam ko ni. Makin terencat aku nak tengok bola. Zraaasss…!!

“Adoi, Q cabut uban ke cabut rumput?”

“Q cabut uban la PakTam. Silap sikit je tadi. Hehehe..”

Q senyum kambing. Adoi…abis la kepala aku jadi bahan eksperimen. Nak dimarah kang, takut dok kata aku garang pulak nanti.

“PakTam ce sabo sikit. Ada ni”.

Sempat lagi sekolahkan aku. Budak-budak ni bercakap memang dah macam orang tua. Kadang pening nak melayan. Taaaap…!

“Dapatpun. Kan Q dah cakap ada. Tengok..tengok..”

“hehehe. “

Aku nak kata apa lagi. Terus je biarkan Q cabut lagi. Akhirnya hasil usaha gigih Q berjayalah beliau mengorbankan 3helai uban yang subur mewangi di atas kepala ini.

Aku takde banyak uban lagi. Mungkin sebab ketidakstabilan hormon ataupun mungkin jua kerana tabiat ku yang suka sangat guna banyak jenis minyak rambut. Biar apapun uban ni maknanya dah tua. Tua maknanya dekat dengan MATI. Moga Tuhan kurniakan insaf dan tingkatkan martabat iman ini. Banyak lagi aksi Q petang tu. Tapi aku tak berdaya nak cerita semua. Jalan pulang ke rumah aku memikirkan adakah ada naluri seorang bapa dalam diri ini kerana mungkin nanti aku akan mempunyai zuriat ku sendiri. Terdayakah aku melayan kerenah mereka apabila diri ini diselubung penat dan longlai waktu pulang dari kerja? KURNIAKAN AKU YA ALLAH, JIWA SEHEBAT LUQMAN AL HAKIM, bagi diri ini mendidik zuriat ku nanti.


p/s : entri ni aku taip petang ahad yang lalu 3/7/2011. Tapi tak tercapai dek akalku untuk menyudahkannya pada petang tu juga kerna diganggu oleh anak-anak buahku...

10 comments:

Zulfikar Hazri said...

aku pulak uban ikut mood.. kadang2 ada... kadang2 ilang...

bila ada rasa tua... terus rasa mcm nak mati, padahal bila2 pun boleh mati...

aku takde anak buah, best ape kalau dapat buli anak buahhh hahahahhahahaa

tamlegend said...

asbab...asbab...fikar...setiap yang terjadi pasti ada sebabnya...

sukasuki said...

hehehe...pndai Q..

uban tu ada,kadang sebab terlmpau banyak berfikir.

tamlegend said...

mewarisi gen PakTamnya kot...

Sunah Sakura said...

hehehe...comelnya Q tu... pintar betul dia..

tamlegend said...

comel tu mewarisi gen maknya...pintar tu mungkin mewarisi gen aku...he

anismelon said...

kecik kecik dah pandai Q toh..nasib tak kate paktam nye tua..heeee..gurau je..

tamlegend said...

anismelon : mmg dah tua pun...he

cik pulau said...

ahahaha..comel je Q tu..

cik aisha said...

emosi xstabil,uban tersesat kuar...eh ada kaitan ke ye?haha
bdk2 nk xnk layankan jela...dia ingat ooo nti sape slalu lyn dia...;p