Monday, 27 June 2011

HARGA SETITIS AIRMATA

Kala malam, tika insan sedang diulit mimpi.
Aku tersimpul di atas hamparan lena.
Bayangan masa silam mengoncang damai malam.
Air mata, tanpa sedar mengalir perlahan.
Kekesalan sentap jiwa kotor berkarat.

Aku insan berdosa meratap dosa silam.
Dosa ku pada Mu tak terhitung.
Dosa ku pada wali-wali cinta, tangis dalam sepi.
Kurmiakan aku taubat, sebenar-benar taubat.
Hati bagai dicarik hiba tak bertepi.

Pimpinlah aku Ya Rahim, bimbinglah aku Ya Rahman.
Aku ingin merasa damai di sisi Mu.
Aku tak layak untuk syurga Mu, aku takuti neraka Mu.
Aku dambakan keredhaan Mu.
Peluklah aku dengan rahmat Mu.

Airmata ini terus mengalir tanpa henti.
Ku ratapi bukan  kehilangan cinta hamba.
Ku ratapi langkah sumbang penuh jahil dan zalim.
Setiap airmata yang jatuh saksi dosa.
Harga yang tak mampu ku tebus.

24 comments:

sukasuki said...

nape saya rasa sedih bila baca?adakah ianya sampai?

tamlegend said...

tepuk dada tanya iman...aku takde jawapan tok itu...aku hanya menyampaikan...he

sukasuki said...

erm...terkenang dosa2 silam...terlalu banyak kekurangan diri ni..

Sunah Sakura said...

subhanallah... diri ini sebenarnya ada begitu banyak dosa... benarlah kata orang dosa itu sangat berat sehingga membebankan tuannya...

cik aisha said...

terasa 'something' bila membaca entry ni...akulah insan yang jahil dan zalim itu..;(

tamlegend said...

bagus la kalau gaya penulisan ni dpt memberikan something...aku tulis apa yang aku rasa...

kiera'sakura said...

dan sesudah Engkau beri petunjuk padaku, jangan Kau bolak-balikkan hatiku,, bantulah aku untuk lebih dekat pada-Mu...

mengenai entry nie http://kierasakura.blogspot.com/2011/01/pss-rahsia-orang-perempuan.html

bukan maksud aku nak muliakan isteri dari ibu..
ibu lah segalanya, ibu yang lebih utama dari isteri.. tapi ayat "Isteri pertama tiada kedua dan seterusnya.. pasti!!" bermaksud tiada isteri yang kedua ketiga dan seterusnya.. bukan ingin meletakkan isteri yang pertama dan ibu yang kedua.. bukan itu maksud aku..

"yang pertama cintakan Allah, kemudian RasulNya, kedua ibu dan bapa kamu, kemudian baru kamu cintai aku" itu prinsip aku, masakan aku tegar mahukan si suami mendahulukan aku berbanding ibunya..

maaf sekiranya perkataan tersebut dah menyinggung hati kamu... maaf sekali lagi...

Sunah Sakura said...

buatlah puisi lagi tam..puisi yang boleh buat saya menangis...ada tak? erk... takmo nangis da..

tamlegend said...

alamak...em..tak leh tulis selalu la sunah...puisi ni ayatnya lain sikit. harga setitis airmata ni pun 2minggu karang baru siap...tu pun mcm tak puas hati jer lg...nangis la sakura. takpe. nangis bukan tanda kita lemah...lepas nangis nnt bangun semula...hidup terlalu singkat tok kita terus bersedih...anyway thanks 4 ur support...insyaAllah akan ada puisi lg...

Sunah Sakura said...

baca komen ni pun rasa nak nangis je abg tam... T_T (tiba2 panggil abg sebab tau umur sama ngan abg ady)

tamlegend said...

pulanglah ke asal...pasti tenang dan damai kat sana...takpe nak panggil ape pun...abg tam kalo jiwa kaco abg tam pulang ke kampung...

anismelon said...

sedih..best enrty..hurm..kadang bile kite berdiri tegak kite tak sedar salah kite..tapi bile kite terjatuh..tersungkur baru kite tawu sakit nye..baru kite akan sedar kesilapan kite..baru kite akan ingat Allah..

tamlegend said...

lumrah hidupnya manusia...cik anis...tu sbb pentingnya hidup ni ada pegangan...jauh mana hanyutpun boleh kembali ke asal...

anismelon said...

yup...seteruk mane pon org toh..kalo dye ade pegangan..pecaye akan pertolongan Allah toh..dye akan balik ke pangkal jalan..:)

Sunah Sakura said...

kampung jauh...huhuhu... insya'Allah da makin ok... diuji Allah seketika dalam kehidupan, buat kita tak lupa Dia sentiasa ada... thanks abg tam.. :)

tamlegend said...

no sweat sakura...sedih abg ady takde ke ni???

lalink7 said...

indah puisi ini.. =)

Sunah Sakura said...

erkkkk! abg ady???

tamlegend said...

eh...slah org ke...rasa ady ada ckp something hari tu...maaf2...igtkan sakura ada ehem2 dgn abg ady...

tamlegend said...

eh...slah org ke...rasa ady ada ckp something hari tu...maaf2...igtkan sakura ada ehem2 dgn abg ady...

AdyBudika said...

insyaallah tam...nanti kalau dah jadi, aku akan jemput ko sekali.... benda nie kene plan elok2 :)

tamlegend said...

maksudnya betul la ek dgn sunah yer???

AdyBudika said...

insyaallah kalau ada jodoh tam.... sama2 la doakan k ...aminnnnn :)

pianoMan said...

skali aku baca post tam..terus aku kagum..tam bukan seperti luaran yg aku nampak..