Monday 6 June 2011

JAHILIYYAH CINTA

Aku tulis entry ini, bukan sebab aku frust dengan cinta. Just aku baru tersedar dari mimpi yang panjang. Seperti yang telah aku sebutkan dalam entry sebelum ini, kifarah dari Allah telah sedarkan aku serta petunjuk-petunjuk yang Allah berikan telah celikkan mata aku.

Betapa jahilnya aku dulu sehingga buta mencari cinta dengan seorang yang belum pasti boleh membawa aku ke syurga Allah.

Betapa jahilnya aku dulu memburu cinta melalui perutusan pesanan ringkas, dan panggilan telefon yang melalaikan.

Betapa jahilnya aku dulu bila mana aku berkhalwat dengan seorang yang bukan mahram ku dan yang pasti haram untuk aku berdua-duaan dengannya.

Betapa jahilnya aku bila sanggup berkorban merentas beratus batu hanya untuk berkhalwat dengan seorang yang kononnya aku cintai sepenuh hati.

Betapa jahilnya aku berkorban wang ringgit untuk memenuhi saat-saat bahagia bila berkhalwat dengan  seorang yang belum pasti bukan halal untukku.

Rentak aku seperti pincang, penuh sesal. Tapi ketahuilah seseorang yang pernah bertakhta di hati ini, aku tidak pernah sesal dengan apa aku lakukan kerana yang ada pada aku sekarang tiada lain hanya senandung kesyukuran ke hadrat Ilahi. Menyedarkan aku dari lalai yang panjang diulit nafsu. Biarlah aku pincang sekarang, dari aku pincang mengadapNya nanti. Jika benar cinta kita ini di atas redhaNya, aku pasti akan kembali. Kembali memimpin kamu. Menjadi imam dan pemimpin kamu. Jika tiada redhaNya, aku pasrah kerana aku tidak berdaya melawan takdir. Biarlah aku tadbir hidup dan cinta ini kepada sesuatu yang abadi.

Sejuta kesyukuran aku hamparkan padaMu ya Allah. KifarahMu ini wasilah kepada mukadimah aku yang teranjak dari syariatMu. Pimpinlah aku dijalan Mu. 

No comments: