Friday 10 June 2011

MEMBELI KEAJAIBAN...

Tam seorang kanak-kanak berusia dalam lingkungan 8tahun. Tam dan keluarganya menetap di pinggir bandar bersama dengan seorang adiknya yang sedang sakit.

Tam dan keluarga tidak mampu untuk mengubati penyakit adik Tam kerana melibatkan kos pembedahan yang terlalu tinggi.

"Kita memerlukan keajaiban untuk mengubati adikmu". kata ayah Tam.

Lalu Tam berlalu masuk ke dalam biliknya dan mengeluarkan segala simpanan di dalam tabungnya. Hanya 1dolar 11sen. Tam meminta izin dari orang tua untuk keluar membeli sesuatu untuk adiknya. Ibubapa Tam terharu dengan usaha Tam itu. Walaupun masih kecil, mereka membenarkan Tam untuk pergi ke kedai di seberang jalan. Ternyata kasih sayang Tam terhadap adiknya terlalu mendalam.

Sampai sahaja di hadapan kedai ubat itu, kehadiran Tam tak di pedulikan. Mungkin kerana masih terlalu kecil untuk membeli ubat. Pelbagai cara digunakan untuk menarik perhatian pekerja di kedai ubat tersebut. Tam akhirnya menggunakan syiling 1dolar 11sen tadi untuk mengetuk cermin kedai ubat tersebut bagi menarik perhatian pekerja-perkerjanya. Tanpa sedar gelagat Tam telah diperhatikan dari awal lagi oleh seorang lelaki. Seorang pekerja kedai menghampiri Tam kerana tidak tahan dengan kerenah Tam. 

"Kamu mahu apa"? tanya pekerja kedai tersebut.

 "Saya nak beli keajaiban la bang, ayah saya cakap hanya keajaiban sahaja yang boleh merawat adik saya yang sedang sakit". jawab Tam sambil menangis teresak-esak.

"Dekat sini tiada menjual keajaiban. dekat sini cuma ada ubat sahaja. Tiada keajaiban di sini". jawab pekedai sambil berlalu meninggalkan Tam.

Datang lelaki yang tadi hanya melihat gelagat Tam dari jauh.

"Awak ada berapa dolar untuk membeli keajaiban"? tanya lelaki tadi.

"Saya hanya ada 1dolar 11sen. Kenapa pakcik"? tanya Tam semula.

"Pakcik ada menjual keajaiban yang kamu mahukan". jawab lelaki itu sambil tersenyum.

Lelaki misteri itu sebenarnya adalah seorang pakar bedah dari sebuah hospital. Dia teharu mendengar rintihan dengan pekerja kedai tersebut. Lalu menawarkan diri untuk menolong adik Tam. Dipendekkan cerita adik Tam telah sembuh dari sakitnya setelah di bedah dan segala kos dan pembedahan dilakukan oleh lelaki misteri tersebut.


No comments: