Sunday 12 June 2011

MONOLOG SEORANG JANDA


Abang sanggup menemankan Imah di waktu Imah bersedih tika bergaduh dengan kekasih Imah dulu. Melayan sms dan panggilan telefon abang waktu itu bagaikan cahaya di lorong yang gelap. Walaupun Imah belum lagi secara rasminya putus dengan kekasih Imah itu tetapi hati Imah sudah terpaut dengan keperibadian abang yang nyata lebih matang dan berkarisma berbanding kekasih Imah. Abang selalu bawa Imah siar-siar dan hiburkan hati Imah. Sejujurnya hati Imah mula berputik dan mula boleh melupakan kekasih. Kalau abang nak tahu sememangnya punca pergaduhan antara Imah dan kekasih Imah tu kadang-kadang berpunca dari hubungan  skandal kita ini. Kekasih tahu gerak geri kita dari rakan serumah Imah rupanya. Tapi imah tak kisah pun. Imah bagitahu kat kekasih kita hanya kawan. Kekasih pasrah. Tapi hati Imah sekarang dah ada abang. Imah dah tak sayangkan kekasih lagi. Walaupun kekasih tiada melakukan apa-apa silap. Hati ini sudah tiada lagi kasih itu. Mungkin ada wanita yang lebih baik untuk si mantan kekasih. Tanpa sebab, Imah tinggalkaan kekasih. Mantan kekasih Imah dulu angaukan sangat Imah tau. Kesian dia. Imah banyak tipu dia. Bila mana ibu kepada mantan kekasih datang merisik. Imah menangis depan mak imah. Imah katakan semua ini silap mantan sehingga kami berpisah. Imah takut nak bagitahu tentang hubungan kita lagi masa tu. Mantan tanpa putus terus pujuk Imah. Imah marah mantan. Imah cakap kasar-kasar dengan mantan. Mantan sedikit pun tak beriak. Kelihatan air mata mantan mengalir perlahan. Mantan berlalu pergi dari hidup Imah. Sekarang kita dah merdeka. Imah bebas berpacaran dengan abang. Masa berlalu hubungan yang kita jalinkan atas derita si mantan semakin utuh. Imah anggap masa itu mantan memang tiada jodoh dengan Imah sebab abang la jodoh Imah. Mantan kadang-kadang ada juga menghantar SMS.

“Ingatlah Imah, tiada cinta sebelum nikah. Jodoh itu pasti. Cinta itu nafsu jika membelakangkan syariat Allah”.

Imah balas SMS “Baiklah Ustaz!”

Mantan dah ubah jadi Pak Alim ke? Imah abaikan mantan. Mungkin dia ingin menarik perhatian Imah untuk pulang kembali ke pangkuan dia. Hati Imah dah ada abang. Imah sayang abang seorang sahaja. Tahun depan kita kahwin ye bang? Imah tak sabar nak jadi suri hidup abang.

CERITA INI HANYA REKAAN SEMATA-MATA.TIADA KAITAN DENGAN YANG HIDU MAHUPUN YANG TELAH MATI. HANYA IMAGINASI PENULIS SEMATA-MATA. NANTIKAN KESUDAHANNYA…ADAKAH KASIH YANG DIBINA ATAS DERITA INSAN LAIN AKAN KEKAL ABADI? 

2 comments:

A.I said...

mungkin boleh and mungkin tak.

tp kalo aku mcm tak sanggup. sebab tuh still hold onn the same person even tah kadang2 aku sendiri tak paham apa aku carik. hummmm..
kan dah tercerita. grrr.


weh dah update sambungan citer nih roger yaa nak baca. takot tak perasan. grr.

tamlegend said...

hehe...kalo ikut kemungkinan mmg le mungkin boleh mungkin tak...

macam mane nak roger???