Sunday, 26 June 2011

DIBIUS CINTA

Korang pernah tengok orang angau bercinta tak? Ini antara 10 poin yang aku renung dan kumpul berdasarkan pemerhatian aku selama dua abad lebih aku berkelana di bumi Allah ini. Antara tanda-tanda orang yang sedang dibius cinta. Cinta apa aku tak tahu nak kategori kan. Ikut suka hati korang yang membaca la menilai sendiri. Kalau aku kategorikan karang , takut ada yang terasa terus label blog aku ni sebagai blog anti -couple. Aku tak mahu gado-gado. Mahu kawan saja.


1.  Antara tanda yang jelas dan nyata. Terkantoi gak kadang ni. Selalu sangat senyum dan gelak sorang-sorang. Makruh ni. Jangan diamalkan selalu boleh jadi haram dan boleh juga dilabel gila.

2.  Sanggup buat apa saja demi yang tercinta. Duit dalam bank ada cukup untuk hidup sebulan pun sanggup dikorbankan. Paling tak tahan sanggup pinjam duit mak pak semata-mata nak pergi jumpa kekasih hati. Ini memang boleh dilabel sebagai angau cinta tahap kronik. Bio pape asal awek ku bergaye...

3.  Tiba-tiba suka pakai minyak wangi dan menitikberatkan penampilan walaupun kerja setakat operator kedai je pun. Katanya nak jaga imej syarikat. Padahal takut buah hati datang menjengah bila-bila masa. Hipokrit tak hengat...

4.  Tulis puisi indah-indah dan karang sajak berkajang-kajang untuk si dia. Puji keindahan dan kemuliaan buah hati. Kononnya ini sebagai satu tanda cinta. Piiiraaah. Kalau cinta itu ikhlas takde kata yang boleh menggambarkan cik abang oi...

5.  Tak mahu berlekang dengan henpon. Henpon tu dah mcm ada magnet. Di bawa ke mana aje. Kecuali mandi n buang hajat kecuali dalam kes-kes  ekstrem.  Kalo tertinggal atau hilang dah mcm org hilang anak. Tak senang duduk. Halnya takut buah hati mesej or call je pun.

6.  Sanggup tinggalkan kawan-kawan dek kerana dah terpana dengan godaan Sang Kekasih. Aktiviti santai petang-petang bersama kwn2 terpaksa dilupakan kerana Sang Kekasih tak tertahan diabaikan walaupun hanya sepetang. 

7.  Jika Kekasih sakit demam kamulah orang paling risau kononnya. Sanggup minta cuti kecemasan semata-mata nak pergi jenguk kekasih hati yang duduknya ada la dalam 3jam memandu.
“Takpe saya sanggup di potong gaji Bos.”  Piiiraaah…kau sape???

8.  Sanggup berabih tenaga dan wang ringgit nak buat hadiah harijadi yang kononnya paling gempak di muka bumi. Konon nak kekasih hati tu ingat sampai bila-bila la. Mana yang kaya perabih duit jela. Mana yang tak mampu macam aku ni selalunya perabih tenaga la nak buat hadiah yang paling bermakna. Handmade…bengkak jari dok, duduk gulung dan lipat bintang satu balang gula-gula.

9.  Bila kekasih hati merajuk, lagi la nampak kelihatan symptom biusan cinta tu. Muka mencuka jer. Ketat macam getah spender(sori kasar bunyinya. aku nak santai je.takde niat lain). Buat kerja pun dah tak tentu arah. Suruh buat mee goreng jadi nasi ayam. Bila awek dah tak merajuk dapat rujuk semula terbalik pulak jadinya. Suruh buat mee goreng satu pinggan, 2pinggan dia bagi beb.
“Satu lagi untuk kau Tam. Aku belanja.”  Ini kes yang merujuk tempat keje aku la yer…

10.  Ada org cakap masa bercinta ni cium bau kentut pun bau wangi. Tak tahu la. Aku tak pernah mengalami situasi kentut tu. Tapi kalau itu sebagai kias, yang membawa makna semuanya indah tentang awekmu, mungkin ada benarnya.



Ada lagi ni. Tapi tak larat nak tulis. 1hari suntuk dok tercongok depan pc menaip entri. Ada banyak lagi entri dalam kepala ni tak tercapai dek akalku nak menulis semua. Syukur pada Allah, kerna menjadikan aku sibuk. InsyaAllah bila ada internet kat umah nanti kerja-kerja menaip entri akan menjadi lebih mudah...Tak lah menulis kat atas kertas je...susah2 dulu.hehehe




p/s: poin yang aku tulis di atas semua menjurus kepada satu perkataan je sebenarnya. Hipokrit. Cari la yang halal. Memang dituntut dalam Islampun kan.

11 comments:

Sunah Sakura said...

nasib baik tak angau macam tu... hehehe..

sukasuki said...

saya pilih num5..eh..ada suh pilih ke?hehehehe.....

cik aisha said...

dush...nombor satu dan lima macam terkena tempias je...tp itu dulu,tdk lg sekarang.sekarang senyum depan laptop baca ntry,henpon kt mana letak pun xkisah dah..hehee...:)

anismelon said...

mase syg leh la..try 4,5 bulan..nak tak lg wat sume nie..esp laki la..xdpt lg 24jam meset..dah dapat..lantak kao situ..huuu

tamlegend said...

sunah sakura :dengan ady budika tak angau ke???


Sukasuki : pilih la fifa oi...jgn sampai ekstrem benau sudah la. smpi ke toilet pun nak bermesej...


cik aisha : samo la den...henpon kekadang tinggal kat umah je.


anismelon : jgn disamakan teman dengan deme...teman setia. huhu

~syue syada~ said...

lelaki kalo dulu masa nk tackle yelah hp 24 jam.
da bberapa taun, xda mknanya... huhu

tamlegend said...

takkan dah brape tahun takkan nak kepit dengan hp juga cik syue oi...manusia tak kira laki ke pompuan mmg ada satu sikap ni...JEMU...jgn dinafikan...pasti ada...penawarnya?rajin2 baca blog ni...insyaAllah aku tulis dlm entri nnt...

sukasuki said...

tamlegend; ahahaha..apa yg ko cakap tula aku buat...nnt ko geli lak...kalo aku cite ni...hehehe...

tamlegend said...

sukasuki : wah!ko mmg ekstrim. REJECT!!!tet............

Zulfikar Hazri said...

bila angau. main sms dah macam kira bijik tasbih.. hahahahahaha

bila dah angau, boleh tdo kaki sebelah mcm bangau.. :)

tamlegend said...

hahahaha...cinta itu buta encik fikar oi...henpon pun dah tukar jadi biji tasbih...