Saturday, 7 July 2012

MUHASABAH DIRI

Assalamualaikum,

Mata dah berpinar-pinar nak tido...tapi tetap tak mahu pejam juga. Fikiran ligat berputar. Lengan dihamparkan atas dahi sambil mata yang berpinar memandang ke siling. Sepertimana ligatnya kipas siling itu berpusing ligat lagi fikiran dan akal ni berfungsi...

Yang difikirkan bukan masalah duit tak cukup nak tukar handphone baru, yang difikirkan bukan masalah mcm mana nak jadi kaya dan hidup senang, yang difikirkan bukan masalah musim piihanraya nanti nak undi mana satu.

Aku memikirkan berapakah markah aku hari ini? Bukan markah exam. Tapi markah amal perbuatan aku hari ini jika ada penilaian dibuat berapakh markah yang Allah nak bagi? Luluskah kita? Masalah ini menyesakkan fikiran tercetus dek kerna rancangan Soal Wanita kata-kata Prof Dr Muhaya jgn letakkan donia sebagai matlamat. Kejarlah akhirat, tanamkan cita untuk jadi AHLI SYURGA. KPI kita syurga dan neraka. Pahala dan dosa...Petua untuk hidup bahagia. Lepas dengar kata-kata Prof Dr Muhaya rasa terinspirasi untuk menulis. Bukan nak tunjuk tapi nak kongsi dan perbetuli diri jua...Wallahulam.

2 comments:

Iffah Afeefah said...

bgus prkongsiannye

oh ye

cite tu sal budak belum spm y agak nkl
kene kawen ngn spupu y jugak ustat die kat skola

mse kawen tu xske.

lame2 ske

akhirnye die ade ank angkat n ank betol

Aishah Jahirah said...

markah saya rendh...banyk sgt perlu dibaiki,kdg2 rasa nk berubh tp mcm hngat2 thi ayam je pun ada...niat tetap ada,tp niat kna selaras dgn perbuatankan...