Friday, 9 September 2011

NIKMAT MENANG!!!

Minta maaf la sebab dah lama tak mengemaskini blog. Dah lama tak menaip entri. Bukan hilang minat. Bukan jemu. Bukan mental block. Bukan malas. Cuma, bulan Ramadhan ini aku diduga dengan ujian dari Allah. Aku tiada masa untuk menaip sebarang entri. Dan tak terlewat rasanya jika aku nak mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI. Minta ampun jika ada salah dan silap. Entri kali ni pun sebenarnya pasal raya. Betapa bermaknanya raya aku tahun ni. Syukur ku panjatkan ke hadrat Ilahi…

Di awal Ramadhan aku diduga dengan keadaan kesihatan Mak yang membimbangkan. Aku sudah merancang untuk pulang ke kampong pada awal puasa. Niat di hati memang ingin berbuka puasa bersama mak dan apak. Aku dah siap minta cuti siap-siap kat bos, sebab kebetulan awal puasa jatuh pada awal minggu. Tapi kita manusia merancang.  Allah juga merancang. Nescaya, perancangan Allah itu lebih baik dari apa yang kita rancangkan. Ternyata memang dugaan yang Allah datangkan ini membuatkan aku tersenyum sendiri di pagi hari raya. Bila melihat Mak kembali ceria melayan kerenah anak-anak dan cucu-cucunya. Niat aku untuk berbuka bersama mak dan apak juga terlaksana di akhir Ramadhan.

Di awal Ramadhan juga aku didatangkan dengan anugerah dari Allah. Berkat doa orang-orang yang tersayang serta diri sendiri yang tanpa jemu memohon supaya Allah mempertemukan jodoh dan mempermudahkan jalan untuk aku membina sebuah masjid. Hinggalah raya menjelang Wali si Bunga Bakung meminta aku datang ke rumahnya untuk berkenalan lebih rapat. Alhamdulillah…Walaupun ada tersasul di sini sana. Peluh bercucuran dek kerana nervous yang amat. Berbakul rasanya tisu aku buang kat atas meja. Semua urusan dipermudahkan. Dalam waktu yang terdekat ini aku dah nak bertukar status. Tiada apa yang lebih menggembirakan di hari raya ini setelah apa yang aku tempuhi selama ini dibalas oleh Allah dengan penuh hikmah.

Di awal Ramadhan juga aku diuji oleh Allah dengan ujian ditempat kerja. Apabila aku diarahkan menguruskan projek yang agak mencabar yang rasanya tak mampu aku pikul memandangkan masih hijau dalam bidang ini. Tapi ku sahut jua kerana memikirkan aku harus keluar dari zon selesa untuk menjadi yang lebih baik. Namun di hujung Ramadhan aku hampir tersungkur apabila projek yang dirancang menghadapi masalah yang agak berat. Aku hampir berputus asa. Namun, seperti satu keajaiban yang Allah susun, hari terakhir sebelum cuti raya rahmat Allah itu datang. Masalah dapat diatasi dan tidak menjejaskan mana-mana pihak. Alhamdulillah…dah boleh beraya dengan hati yang gembira. Kalau tak sepanjang minggu tu muka aku memang ketat gila. Dah pasang niat tak nak balik kampong raya ni…hehehe…


Dan di sepanjang bulan Syawal ini aku masih lagi memikirkan betapa besarnya nikmat yang Allah berikan dalam hidup ini. Tuhan duga aku pada mulanya dan kemudian Tuhan buka jalan satu persatu. Syawal ini bukan sahaja kemenangan pada aku dalam melawan hawa nafsu. Tapi kemenangan ini benar-benar bermakna apabila setiap dugaan mendatangkan rasa syukur yang tak terhingga. ORANG YANG PERNAH SUSAH JE TAHU NIKMATNYA SENANG...

4 comments:

Sunah Sakura said...

alhamdulillah...sejuk hati baca entri abang tam ni... moga dipermudahkan ye segala urusan abang tam dunia dan akhirat... ameen... jangan lupa jemput!

sukasuki said...

lama menghilang. setiap manusia yg besar.pasti akan mendapat ganjaran nya.
jangan lupa jemput jugak. haha

Niena Pengembara Ilahi said...

Alhamdulillah... apa yg berlaku ada hikmahNya kn.. erm, tahniah.. dh nk kawin, tukar status kt fb la pasni :D

anismelon said...

tahniah..pas nie makan nasi minyak la kite...


psssttt..cik tam suke tipu anisssss..