Sunday 15 May 2011

Petua Mengubat Hati Yang Dikeciwakan...

Kali ini aku tulis untuk share dengan korang camne nak mengubat hati yang keciwa. Kena letak petua kat depan tajuk entry.hehehe...mentaliti org kita, mmg suka petua2 dan tips ni. Strategi untuk menarik ramai pembaca singgah ke blog aku yang tak seberapa ini.

1. Kalau hati dah terluka tu elakkan duduk berseorangan. Carilah kawan-kawan yang boleh mendengar luahan hati anda. Duduk berseorangan akan membuatkan akal anda memikirkan benda yang tidak perlu. Sangat bahaya.

2. Cerita masalh kat org yang paling kita sayang. Contoh mak and bapak. Adik beradik. Diaorang antara yang paling paham perangai korang. Jadi senang anda nak menyalurkan beban kepada mereka.

3. Untuk bahagia sentiasa sematkan dalam hati untuk memaafkan kesalahan org lain dan sentiasa berpandangan bahawa manusia itu makhluk Allah yang lemah dan tak sempurna. Hati yang bahagia boleh mengubat hati yang kecewa.

4. Belajar memaafkan diri sendiri. Hati yang terluka juga mungkin adalah disebabkan kelemahan kita sendiri. Mungkin ada hikmah Allah turunkan dugaan. Hati yang terluka juga merupakan dugaan dari Allah. Carilah hikmahnya. Jangan tanya kenapa aku diduga? Tanyalah, bagaimana aku menghadapi dugaan ini? InsyaAllah dengan memaafkan diri sendiri akan timbul hikmah Allah itu satu persatu.

5. Menyibukkan diri dengan hobi. Sibukkan diri anda dengan hobi-hobi yang berfaedah seperti membaca ataupun menulis. Sehingga anda dapat menerima peristiwa melukakan itu sebagai sebahagian dari pengalaman hidup yang sangat berguna.

6. Elakkan dari mendengar lagu jiwang2 yang mengarut. Meratapi pemergian kekasih kononnya. Lagu ini akan menjahanamkan minda. Perbanyakkan mendengar zikir dan selawat. Percayalah, aku dah pernah buat. Memang ada kesan.

7. Dekatkan diri dengan Maha Pencipta. Banyakkan berdoa kerana Allah itu maha pendengar. Banyakkan solat sunat malam. Janganlah berkata bila dah terduga baru nak mencari Tuhan. Buangkan pemikiran negatif seperti itu jauh2. Allah itu Maha Pengampun. Seorang hamba Allah itu tidak boleh menyatakan dia beriman selagi Allah belum meguji imannya.

Wallahualam...ni petua ni dari pengalaman aku sendiri dan sedikit dari pembacaan.

No comments: