Tuesday 7 June 2011

KONGSI (bukan tajuk filem tu yer...)

Kisahnya mengenai sepasang suami isteri yang sudah tua. Pada suatu hari pasangan ini, berjalan mengambil angin di luar dan kemudian singgah makan di sebuah gerai. Lalu mereka memesan semangkuk sup ekor, sepinggan nasi dan dua cawan air suam serta 1pinggan kosong. Pekerja yang bekerja di gerai tersebut berasa hairan dengan pesanan yang di buat.

Lalu pekerja tersebut menghantar pesanan yang di buat. Si suami pun membahagikan nasi kepada dua bahagian. Si isteri hanya tersenyum dan hanya melihat Si suami makan, sedangkan Si isteri hanya melihat dan tersenyum melihat Si suami menikmati makanan. Pekerja gerai tersebut bertambah hairan dan kasihan melihat kedaifan pasangan tua ini. Lalu beliau menawarkan sepinggan nasi lagi kepada pasangan tua ini. Tetapi anehnya tawaran pekerja itu ditolak dengan sekuntum senyuman oleh pasangan tersebut.

Si isteri masih lagi tersenyum melihat Si suami menikmati makanan, sesekali Si suami melirik ke arah Si isteri sambil tersenyum.  Perasaan ingin tahu pekerja gerai tersebut tidak terbendung lagi. Lalu beliau bertanyakan kepada pasangan tua tersebut.

“Kenapa makcik hanya melihat pakcik makan?” Tanya pekerja tersebut. Sambil tersenyum makcik itupun menjawab “makcik tunggu gigi palsu yang pakcik tengah guna itu.” Tergamam pemuda tersebut.

Ini bukan cerita kelakar. Nanti aku huraikan dalam entri yang lain.

2 comments:

Azza Azman said...

sedih ada nak gelak pun ada...cepat la sambung..

tamlegend said...

sabar yer...bz la ni...terima kasih sebab sudi baca...