Friday 17 June 2011

SELAMAT HARI BAPA...APAK.

Selamat Hari Bapa...Apak. Aku belum pernah mengucapkan ucapan ini di hadapan mu. Kenapa? Diri ini terlalu kekok. Mungkin tahun ini aku akan cuba mengumpul kudrat untuk mengucapkannya setidak-tidaknya melalui telefon. InsyaAllah.

Mengenang kembali selama hampir 2dekad bersama dengan mu. Tak terhitung jasa mu dalam menjadi dan membentuk aku sebagai seorang insan. Terima kasih Apak. Jasa mu tak bertepi dan tak terbalas oleh ku. Tidak sekali pun Apak berkira, tidak sekali pun Apak pernah mengeluh.

2dekad bersamamu, dosaku dengan mu memang tak terhitung. Mungkin dalam sedar atau tidak. Anakanda mu ini menyusun jari memohon maaf padamu. Rasanya dalam setahun hanya 2kali or sekali je kita bermaafan. Tika itu aku rasakan hangatnya pelukan seorang Ayah. Bahagia. Walaupun dalam sedetik itu, tapi cukup bermakna ku rasakan.

2dekad kita bersama, banyak kenangan telah tercipta. Aku selalu temankan Apak ke kebun kerana aku ingin menyelami perit jerih Apak membanting tulang membesarkan kami. Kekadang melihat Apak berpenat lelah mendatangkan keinsafan pada ku. Apak selalu pesan. "Jangan jadi macam Apak. Kau tu bukan boleh buat kerja berat. Belajarlah rajin-rajin. Itu je Apak pintak". Meremang bulu roma aku bila Apak mendengar pesan Apak. Seolah-olah satu motivasi yang sangat terkesan pada aku. Pesanan mu itu sentiasa menjadi azimat dan hasilnya telah ada. Apak sendiri tahu. Ini semua hasil titik peluh mu yang mengerah keringat membesarkan. Aku tidak akan puas sampai di sini. Doakan anakmu ini agar terus berjaya kerana padaku kejayaan itu bukan satu matlamat akhir.

Sepanjang dua dekad bersama ini Apak lah teman bergurau paling sempoi. Apak tak pernah naik tangan. Cukup dengan kata-kata yang ringkas tapi cukup berkesan dan mendalam. Apak pernah pesan lagi, sampai sekarang aku ingat kata tu. "Jage le semayang, kalo tak semayang susah. Jauh mana pun kita terpesong bila agama tu ada dalam hati, mesti balikjuga ke pangkei jalan". (Apak cakap dalam loghat Perak). Terima kasih Apak, didikan agama dari mu menyedarkan bumi yang di pijak dan langit mana yang dijunjung.

Ampunkan anakmu ini. Halalkan makan minum ku selama berdekad ini. Anakanda mu sentiasa sayang dan mencintaimu. Kadang tak terluah dengan kata. Jasa mu akan sentiasa dikenang dalam lipatan doaku. SELAMAT HARI BAPA...APAK...

2 comments:

anismelon said...

selamat hari bapa tok ayah awk..


jgn lah segan segan tok ucap..anis pon segan jugak td..tp anis wish jugak then terus cium ayh..adik pon ikt same..terharu ayah..:)

tamlegend said...

malam ni baru igt nak call...insyaAllah.ucap pnya...